Mediteren is oefenen: oefenen in het richten van onze aandacht en oefenen in het loslaten van alles dat niet hier-en-nu is. Als je regelmatig mediteert, zul je merken dat er meer ontspanning en rust in jou ontstaat.

Onze gedachten hebben de neiging om steeds met onze aandacht ‘op de loop’ te gaan. Tijdens het beoefenen van meditatie breng je iedere keer je aandacht terug naar dat waar jij voor kiest, bijvoorbeeld je ademhaling, je lichaam of een positief beeld. Daardoor leer je om je aandacht bewust te richten. Dit is iets waar je ook in je dagelijks leven gebruik van kunt maken. Daarnaast helpen de oefeningen om jouw lichaam en ademhaling te ontspannen.

Als je net begint met mediteren, kan het gebeuren dat je je juist meer bewust wordt van jouw onrust, waardoor het kan lijken alsof mediteren je meer gespannen maakt. Zo lang dit niet te veel voor je is, is het geen probleem. Als meditaties te veel spanning oproepen of veel emoties losmaken dan is het nodig om begeleiding te zoeken.

De meeste meditaties die ik gebruik zijn afkomstig uit de psychosynthese. Enkele oefeningen heb ik zelf ontwikkeld. Daarnaast gebruik ik meditaties en oefeningen uit of geïnspireerd door de mindfulness traditie, yoga, zen en andere meditatiestromingen.

Vrijdagochtendmeditaties

Wekelijks op de vrijdagochtend, met uitzondering van de schoolvakanties, verzorg ik of  Margot Terranea een geleide meditatie in Klooster Sint Agatha. We mediteren in de dagkapel van de Kruisheren; een stille plek waar al eeuwen gemediteerd en gebeden wordt. Bij geschikt weer mediteren we in de kloostertuin.

Dag en tijd: vrijdagochtend van 9.00 – 9.45 uur (m.u.v. de schoolvakanties)
Plaats: Klooster Sint Agatha, kloosterlaan 24, Sint Agatha. Verzamelen bij de hoofdingang ‘Erfgoedcentrum’.
Kosten: vrijwillige bijdrage die ten goede komt aan de Kruisheren
Aanmelden: sarah.schendeler@fermatecoaching.nl

Mediteren individueel

Wil je (eerst) individueel en onder begeleiding ervaring opdoen met mediteren? Neem contact met me op om een afspraak te maken.

Mediteren voor organisaties

Sommige functies kunnen zeer hectisch of stressvol zijn. Meditatie kan helpen om:

  • een drukke, stressvolle dag beter aan te kunnen;
  • opgelopen spanningen en negatieve emoties te verminderen;
  • lastige gesprekken op een goede manier te voeren;
  • energie te hernieuwen.

Geheel op maat ontwikkel ik voor (onderdelen van) uw organisatie meditaties die steunend kunnen zijn in bepaalde situaties/omstandigheden. Het kan gaan om algemene, korte maar effectieve oefeningen die medewerkers aan het begin of einde van een werkdag kunnen toepassen, of om oefeningen die steunend zijn in specifieke situaties. Denk bijvoorbeeld aan momenten waarop er contact is met zeer emotionele cliënten of aan slecht nieuwsgesprekken.

Ik ontwikkel oefeningen die passen bij de situatie en train medewerkers in het eigen maken van de oefeningen.

Meer weten? Neem contact met me op.

 

error: Content is protected !!